لوگوی سه گوش
حضرت فاطمه(س)الگوی حجاب حضرت زینب (س) - السلام علیک یا ابا عبدالله الحسین
سفارش تبلیغ
صبا ویژن


السلام علیک یا ابا عبدالله الحسین

دومین آیه مبارکه سوره نور، آیه 31 
(( ای پیامبر به زنان بگو، دیدگان خود را از نگاه به نامحرم فرو خوابانند و دامن عفت خود را حفظ کنند و زینت و آرایش خود را جز آنچه قهراً آشکار است، آشکار نسازند، و باید بوسیله مقنعه، سینه و گردن و گریبان خود را بپوشانند و زینت خود را آشکار نسازند جز برای شوهرانشان و سایر افراد محرم خود...)) 
بنابر اظهار بعضی از علماء این آیه شریفه مهمترین و برجسته ترین دلیل در مسئله حجاب است و همه مفسران و علماء اتفاق نظر دارند که طبق این آیه، زنان باید بدن و موی خود را از نامحرم بپوشانند.
آیه مبارکه ذکر شده، شامل بخشهای مختلف پوشش زن است: 
1- پوشش سراسری زن که از روی سر شروع شده تا قدمگاه او را می پوشاند.(چادر)
2- پوشش مخصوص سینه و گردن و چانه که از آن در عرف به مقنعه یاد می کنند و یکی از موارد استعمال خمار است.
3- پوشش وجه و کفین (چهره و دستها) که از آن تعبیر به عدم ارائه به نامحرم می شود و در عبارت ((لایبدین )) در (( الا لبعولتهن )) به آن اشاره شده است.
4- ضمناً در آیه مبارکه، در عبارت ((ولا یضربن بار حلبهن)) اشاره به این مطلب دارد که زنان نهی شده اند از اینکه صدای پایشان را به گوش مردان برسانند.
صاحب تفسیر مخزن العرفان می فرماید: که بایستی تمام اعضایی که به زینت تزئین و آراسته شده را از نظر نامحرم بپوشانند مگر آنچه را که ظاهر است و نمی شود آن را پوشانید مثل چادر.
( تفسیر مخزن العرفان ج 9 ص 102 ) 
نتیجه :
این آیه زینتی را که ظاهر می شود و نتوان آن را پوشانید، استثناء فرموده است؛ از قبیل عباء‌ و چادر وجوراب و کفش و آن مقدار از لباسی که قهراٌ و بی اختیار ظاهر می شود و از این استثناء معلوم می شود؛ زینتهایی که قابل پوشانیدن است را نباید آشکار کرد مانند پودر، خضاب، سرمه، سرخاب، سفیداب، انگشتر، دستبند، گلوبند، گوشواره، لاک و ... باید توجه داشت که پوشانیدن زینت، مستلزم پوشانیدن محل زینت است.
  (( خدای متعال ما را موفق به طاعت خود کند.)) 

کیفیت حجاب حضرت فاطمه (س) :
کیفیت حجاب خانم و پوشش آن حضرت هنگامی که می خواستند به مسجد بروند برای محاجه با ابی بکر (ل) درباره ی غصب فدک و میراث و خلافت و غیر آن .
شرح کیفیت آن چنین است: 
هنگامیکه ابوبکر (ل) و عمر(ل) اتفاق کردند بر منع حضرت فاطمه (س) از فدک، و این خبر به آن حضرت رسید، مقنعه شان را بر سر پیچیدند و خود را در میان عباء قرار دادند و اطراف خود، از سر و صورت و سایر بدنشان را تا پاهایشان به آن پوشانیدند و رو کردند به جانب مسجد، در میان یاران و خدمتگزاران و زنان قوم خود و بقدری لباسهایشان بلند بود که هنگام راه رفتن پایشان را به دامن آن می نهادند و مانند رسول خدا(ص) راه می رفتند، تا وارد شدند در مسجد بر ابی بکر(ل) که در میان گروهی از مهاجر و انصار وغیره بود.بعد پرده ای در مقابل آن حضرت کشیده شد و نشستند، پس ناله ای برکشیدند که جمعیت به گریه و ضجه درآمد،پس حضرت کمی آرام شدند تا از شیون مردم کاسته شد پس شروع به سخنرانی نمودند،با حمد وثنای خداوند و درود بر پیامبر (ص)‌ باز جمعیت گریه کردند، پس از آنکه آرام شد به سخن خود تا آخر خطبه ی معروفه و احتجاجاتشان با ابی بکر(ل) وسایرین ادامه دادند.
درباره ی حجاب دختر پیامبر (ص) خانم حضرت زهرا (س) به چند نکته می پردازیم:
1- با مقنعه سرشان را پوشاندند، همانطور که در قرآن در سوره نور آمده و قبلاً ذکر شد.
2- خود را تماماً ، از سر وصورت تا روی پاهایشان هم پوشاندند با عباء و چادر همانطور که در سوره احزاب دستور آمده است ومخصوصاٌ به پیامبر (ص) دستور داده که به دخترانش امر کند.
3- هنگام نشستن در مسجدی که مردم در آن حضور دارند اول پرده ای در مقابل کشیده شد و از پس پرده حضرت سخنرانی کردند.
4- هنگام سخنرانی در وسط جمعی از زنان قرار داشتند و جدا و مشخص خود را قرار نداده بودند.
هیچ جای تعجب نیست که از دامن چنین مادری زینب پرورش یافته است همانطوری که یحیی مازنی گفت : مدت زیادی درمدینه در همسایگی امیرالمومنین (ع) بودم به خدا قسم نه شخص زینب (س) را دیدم و نه صدای او را شنیدم. هرگاه می خواست به زیارت جدش مشرف شود، شب همراه با دو برادر و پدرش مشرف می شد تا کسی او را نبیند. 
رسول خدا (ص) از اصحابشان پرسیدند زن چیست؟
جواب دادند : عورت است. حضرت فرمودند: چه وقت به خدا نزدیکتر است؟ پس ندانستند. چون حضرت فاطمه (س) این مطلب را شنیدند؛ فرمودند: نزدیکترین حالت زن به پروردگارش زمانی است که سخت مواظب حجابش باشد یا ملازم قعر خانه اش باشد. آنگاه پیامبر اکرم (ص) فرمودند : فاطمه پاره تن من است. حضرت زهرا (س) سخت زشت و قبیح می شمردند که حتی بعد از مرگ هم نامحرم به حجم بدن زنان، ولو از روی پوشش حجاب نگاه کنند و به همین دلیل بود که به اسماء بنت عمیس فرمودند تابوت بسازید....
روایت از امیر المومنین علی بن ابی طالب (ع)
حضرت امیر المومنین (ع) و خانم حضرت فاطمه (س) روزی بر رسول خدا (ص) وارد شدند در حالیکه حضرت شدیداً گریه می کردند. به ایشان گفتیم: یا رسول ا... چه چیزی شمار را به گریه واداشته است؟ حضرت فرمودند: یا علی! در شب معراج که به آسمان رفتم؛ زنان امت خود را در عذاب شدید دیدم و آنها را نشناختم. لذا گریه کردم برای آنچه از شدت عذاب آنها دیدم. بعد فرمودند : 
- زنی را دیدم که او را به موهایش آویزان کرده بودند و مغزش می جوشید ... برای این بود که موهایش را از مردان نامحرم نمی پوشانید.
- زنی را دیدم که گوشت بدنش را می خورد و آتش از زیرش زبانه می کشید ... برای این بود که بدنش را برای نامحرم زینت می کرد.
- زنی را دیدم که گوشت بدنش را از قسمت جلو و عقب بوسیله قیچی هایی از آتش جدا می کردند ... برای این بود که خودش را بر نامحرم عرضه می کرد.
از حضرت امام موسی جعفر (ع) از پدرانش (ع) نقل شده که حضرت علی (ع) فرمودند: نابینایی اجازه ی ورود از حضرت فاطمه (س) خواست. حضرت فاطمه (س) خود را از او محجوب داشتند. پیامبر (ص) فرمودند : برای چه خود را از او محجوب کردی در حالیکه او تو را نمی بیند؟ حضرت فاطمه (س) فرمودند: اگر او مرا نمی بیند؛ من او را می بینم و او بوی مرا حس می کند. پیامر اکرم (ص) فرمودند: شهادت می دهم که تو پاره ی تن منی .

  خدای متعال ما را پیرو حقیقی و همه جانبه حضرت فاطمه (س) قرار دهد.
  ان شا ا...
مستر همفر (Mr . H ) جاسوس انگلیسی که برای محو اسلام سالهای زیادی در کشورهای مسلمانان جاسوسی می کرد گفته است:
باید زنان مسلمان را فریب داد و از زیر چادر بیرون کشید با این بیان که، حجاب یک عادت است که از خلفای بنی عباس و یک برنامه اسلامی نیست. پس از آنکه زنان را از چادر وعباء بیرون آوردیم، باید جوانان را تحریک کنیم که دنبال آنان بیفتند تا در میان مسلمانان فساد رواج یابد و برای پیشبرد این نقشه لازم است اول زنان غیر مسلمان را از حجاب بیرون آوریم تا زنان مسلمان دیگر از آنان یاد بگیرند.


نوشته شده در پنج شنبه 89/10/2ساعت 12:22 صبح توسط حمید امامی نظرات ( ) |


Design By : Pichak